Çocuk eğitiminde mucizevi bir iksir yok ne var ki birlikte kitap okumak onlara iyi bir gelecek sağlamanın en etkin yolu. Sizinle ve kitaplar ile edindiği mutlu deneyimlerin hayatlarına etkisi, ona kazandırdıkları değeri paha biçilemez.

Bebeklik döneminden itibaren ona masal anlatıp kitap okuyabilirsiniz. Bu konuda çok erken diye bir şey söz konusu değil. Minik bebekler dahi dilden zevk alır. Kendilerine şarkı söylenmesini, okunmasını, masal anlatılıp, ninni söylenmesini eğlenceli bulurlar. Ana babasını kucağına oturup onlara bağ kurmaktan büyük mutluluk duyarlar. İşte böylesi anlarda ona yaşına uygun resimli kitapları okuyabilirsiniz. Çocuğunuz ile yaptığınız okumayı ders olarak, onun eğitim zamanı olarak değil de birlikte zevkle vakit geçirdiğiniz bir şeyler paylaştığınız zaman dilimi olarak görmelisiniz. O zaman bu zaman dilimi çok daha verimli hale getirecektir.

Birlikte yapılan zevkli okuma, onunla yaptığınız paylaşım kitap okuma alışkanlığını kazanmasında, kitaplardan zevk alması sağlamada birçok şeyden çok daha etkili.

Çocuklara kitap okumanın bir başka sonucu da sözlü dil (dinleme ve konulma) becerilerinin geliştirmenin yanında yazılı dili keşfetmeleri, şifresini çözümlemeleri için fırsat yaratmış olmasıdır. Konuşulan sözcüklerin yazı ile temsil edildiğini kitaplar ile deneyim edindikçe öğrenecekler. Zamanla yaşları ilerleyip okuma deneyimleri artıkça her harfin sesi temsil ettiğini ve bu sayede okuduğumuzu, noktalama işaretlerinin anlamını kavrayacaklardır.

Bunun için onunla sadece okumanız, andan zevk almanız da yeterli. Daha verimli sonuç almak istiyorsanız işte bir kaç öneri. Anı sözlü sınava çevirmeden, sohbet sıcaklığını koruyarak şunları yapabilirsiniz:

Onunla kitap okumaya başlamadan önce, kitabın kapağını çocuğunuza gösterin, kitabın ne hakkında olduğunu tahmin etmesi için yüreklendirin.

Kitabın yazarı ve çizeri hakkında karşılıklı konuşun.

Kitabın konusu hakkındaki deneyimleri hakkında konuşması için fırsat verin.

Metnin türü hakkında karşılıklı konuşun. (halk hikâyesi, masal, hikaye, fantastik, gerçekçi kurgu…)

Ama karakterleri tanıtın, hikâyede kimler oluğunu onunla karşılıklı konuşun.

Okurken, siz hikâyeyi okurken onu tepki vermesi ve yorumda bulunması için fırsat verin. Okumanız yarıda kesildiği, okunan metni onun anlamayacağını düşünerek endişelenmeyin. Bu şekilde daha iyi anlayacaktır.

Çocukların hikâyedeki yazılı dilin anlamaları ve hikâyenin bileşenlerini kritik etmeleri için yardım etmek amacı ile metnin ayrıntıları üzerinde durun.

Arada hikâyeyi anlayıp anlamadığına ortaya koyacak sorular sorun.

Çocuğun metni anlamadığını gördüğünüzde o bölümü onun anlayabileceği farklı bir şekilde tekrar edin.

Hikâyenin uygun noktasında daha sonra ne olacağını tahmin etmesini isteyin.

Hikâye hakkındaki yorumlarını seslendirmesine izin verin. Heyecanını ortaya koyması onun okumadan daha çok zevk almasına neden olacaktır.

Okuma bittikten sonra, hikâyenin bileşenlerini tekrar edilebilir. (yer, amaç, hedef, çözüm)

Çocuğunuzun hikâyedeki çözüm ile kendi yaşamı arasında bağ kurması için fırsat yaratılabilir.

Metin hakkında düşünmelerine yardımcı olacak bir etkinlik yapabilirsiniz.

Reklamlar