Erken çocukluk döneminde kitaplarla haşır neşir olan, kitapların evlerinin bir parçası haline gelmiş olan çocuklar bir süre sonra okumaya , yazı yazmaya çalışırlar. Yazıları bildiğimiz geleneksel yazıdan çok farklıdır, resimler ve kendi uydurduğu şekiller ile yazmaktadır. Bir süre sonra şekiller anlamlı harflere dönüşür. Zamanla deneyim edindikçe geleneksel yazıya geçerler.

Evet, zaman içerisinde kitaplar ile kazandığı deneyimler sonunda okuma-yazmaya istekli ve hazır hale geldiğini gözlemlediniz. Ama bir sorununuz var, henüz okuma yazma yaşına gelmedi ve akademik çalışmaya henüz hazır değil. Bu durumda çizgi çalışmalarına, kitaplarında alıştırmaları yapmaya zorlamak onu okuma-yazmadan soğutacaktır. Öğrenmesini engellemekte aynı sonucu verecek, okuma-yazmanın sadece büyük çocukların yaptığı çok zor bir uğraş olarak görmesine neden olacaktır.

Bu durumda ne yapacağız, onunla okumaya devam edeceğiz, yalnız okurken biraz daha farklı stratejiler kullanabilir, okurken onunla karşılıklı konuşabiliriz.

Okumaya başlamadan önce, ona eğer dinler, resimlerine ve yazıklarına dikkatle bakarsa sizinle kitabı okuyabileceğinizi açıklayın.

Çocuğunuz kapaktaki yazıyı okumaya çalışırsa önceden bildiği kelimeler hakkında konuşun.

Kapak resminden ve başlığından kitabın ne hakkında olabileceğini tahmin etmesi için fırsat verin.

Kitabın konusu, teması hakkında çocukların kendi deneyimlerinden bahsetmesi için fırsat verin

Çocuk kitabın yazılarını görmekte zorlanıyorsa, kitabın kopyasın yapın veya daha büyük boy baskısını edinin.

Kitabı okurken, çocuğunuz okuyabiliyor ise okumasına fırsat verin.

Çocuğunuzu metnin içindeki harf ve kelimeleri tanıması için yüreklendirin.

Ona kelimeyi nasıl tanıdığını,  ayırt ettiğini sorun,

Kitabı okuduktan sonra, kitabın içeriğini açık bir şekilde gözden geçirin, onun hakkında konuşun.

Sevdiği bir öyküyü tekrar tekrar okumak isterler, kitabı tekrar tekrar okuyun. Kelimeleri tanıdıklarında sizinle okuması için fırsat tanıyın.

Yazıları incelemek, kitapta gördüğü kelimeleri yazmayı denmek isteyebilir. Ona fırsat verin.

Zaman zaman okuduğunu hikâyeyi kendince ifade etmesi için fırsat yaratabilirsiniz: Hikâyenin resmini çizmek, hamurdan kahramanını yapmak, hikâye hakkında konuşmak, onu daha önce bildiği bir hikâye ile karşılaştırmak.

Onun kendi kendine okuması için fırsat verin. Başlangıçta okuyormuş gibi yapacak ve kendi hikâyesini uyduracaktır. Keyfini çıkarın.

Reklamlar