Çocukların yazı dilini kazanımları
yazıya olan duyarlılıklarının gelişmesi ile meydana gelir.

.

Çoğu zaman okul öncesi dönemde çocuklarımıza okuma- yazmaya yönelik alıştırma kitapları almaya hevesli oluruz. Böylece onları daha kolay okuma-yazma öğreneceklerine, ilkokula hazır olacaklarına inanırız. Buna çok da gerek yoktur. Erken çocukluk döneminde okuma-yazma öğrenmede üç anahtardan söz edebiliriz: tekrar, rithim ve kafiye. Bu anahtarların takılı olduğu anahtarlık ise kaliteli çocuk kitaplarıdır. İşte yine aynı yere geliyoruz. Çocuklarımıza kitap okuyalım. Okuma-yazma öğrenmenin en etki yolu bu.

çocuk-kitapErken çocukluk döneminde çocuklar onlara daha önce okunan hikâyeleri, resimlerine bakarak kendi cümleleri ile anlatmaya bayılırlar, hatta defalarca dinlediği hikâyeyi ezberden söyleyerek okur gibi yaparlar. Bu okumayı öğrenmenin ilk aşamasıdır. Yaşları ilerledikçe resimler bilmedikleri kelimelerin okunuşlarını tahmin etmeleri için onlara yardımcı olur. Onlarla kitap okurken harfleri tanımaları, sesleri ayırt etmeleri için yüreklendirin.

Çocuğunuzun okuma-yazmayı öğrenmesine destek olabilmek için onlara kitap okumanız, sıkıcı ve yorucu sayfalar dolusu alıştırma yapmalarından çok daha etkilidir. Okurken mimiklerinizi ve sesiniz kullanın. Sizi kitap, dergi, alışveriş listesi, broşür, küçük notlar, levha ve işaretleri okurken görmelerine fırsat verin. Günlük yaşamımız içinde kelimeler ile çevriliyiz,  okuyacak birçok şey var. Bunlara dikkat çekip bu işi oyun haline getirebilirsiniz. Dur işaretinde yazan “Dur” kelimesi belki de ilk okuyacağı kelime olacaktır, plakanızdaki harfler ise ilk öğrendiği harfler olabilir. En çok gittiğiniz dükkânın adını kolaylıkla okuyup yazabilir. Küçük çocukların ilk öğrendiği kelimelerden biride kendi isimleridir. Çocuğunuz bir harfi tanıdığında veya bir kelimeyi okuduğunda onu yüreklendirin. Harfleri tanırken seslerini de öğrenmelerine yardımcı olun.

Okuduğunu anlamada okuma-yazma öğrenmede önemli bir unsur.  Okurken onlara sorular sorun,  onların sayısız sorularını bırakmayın. Bu okunan şeyle ilgi gösterdiklerini ve daha fazlasını öğrenmek istediklerini gösterir. Kitaplar hakkında konuşmak çocukların katılımını, kendilerini gerçek bir okur olarak hissetmelerini ve kelime dağarcıklarını zenginleştirmelerini sağlar. Okurken onlara aşağıdakilere benzer sorular yöneltebilirsiniz:

  • Ne oldu?
  • Şimdi ne olacak acaba?
  • Bu kitabı neden bu kadar çok sevdin?
  • En beğendiğin kısmı hangisi?
  • Bana hikâyeyi anlatır mısın?
  • Bana bir hikâye anlatır mısın?
Reklamlar