Parent reading with Children-4Yetişkinlerin çocuklara sesli kitap okumaları başarılı/iyi okur olmalarında kritik önemi taşır. Coşkulu bir okur için kitap okuma olağanüstü bir deneyimdir. Edebiyat zevkinin, iyi bir kitaba takılmanın heyecanın yaş sınırlaması yoktur. Sesli okuma ile kitap okuma zevkinin keşfetmenin yanı sıra kitapla ilişki kurar, kendi deneyimlerimizin dışındaki karmaşık yaşamları yakalarız.

Evde anne babalar, okulda öğretmenlerin bu konuda model olmaları, en az on beş dakikalarını sesli okumaya ayırmalarının çocuklara katkısı büyüktür. Mümkün olduğunca gün atlamamadan, her gün çocuğunuzla veya öğrencinizle sesli okumaya özen gösterilmeliyiz. Her gün ayrılan bu küçük zaman diliminin getirisi ise büyük olacaktır.

Sesli okuma ile:

  • Okumaktan zevk almalarına yardımcı olur,
  • Hikâyeni nasıl geliştiğine dair duyarlılık geliştirir,
  • Kelime hazinesini zenginleştirir,
  • Öngörüde bulunmayı öğrenir,
  • Anlar ve bilirler,
  • Edebi dili kavrarlar,
  • Dil bilgisi kazanırlar
  • Yazarın nasıl yazdığını fark ederler,
  • Daha iyi dinler,
  • Daha çok iyi okurlar.

Ayrıca bilimsel araştırmalar sesli okumanın okuma becerilerinin ve okumaya ilgiyi geliştirmenin yanı sıra akademik başarıyı da olumlu etkilediğini göstermektedir.

Okuma değerinin iletilmesi

Sesli okuma iyi bir kitaptan alınan zevki göstermenin yanı sıra zor durumlar üzerinde çalışırken sesli düşünmeyi göstermenin bir yoludur.

Sesli okumanın tek bir yolu yoktur. Okuyacağınız kitabı sevdiğinizden emin olun yeter. Daha önceden okuyun ve sesli okurken anlamlandırarak, seslendirerek, okuyun.

Bazen sadece okumak yetersiz kalabilir, kitap hakkında konuşmak ve etkileşimde bulunmak sesli okumayı daha anlamlı hale getirir. Okumaya başlamadan, yazarı, türü, başlığı, konusu, okur kitlesi hakkında konuşabilirsiniz. Okumanın sonunda çocuklar okuduğunuz parça ile ilgili konuşulabilir hatta yaza veya çizebilirler

Kimi zaman ise okuma sırasında konuşma etkili olur. Zaman zaman mantıklı bağlar kurmak ve tahminde bulunmak için okumaya ara verin. Okurken kitabın resimlerine özen gösterin, onlara değer verin, çocuğunuz ile onlar hakkında konuşun.

Sesli okuma aynı zamanda çocukların kitaplar ile beslenmesini, bilgi hazinelerini geliştirmelerinin yoludur. Bunun için okuduğunu materyallerin farklılık göstermesine dikkat edin. Kitap seçerken okulda işlenen bir konuyu, çevrenizde meydana gelen bir olayı veya sorunu, çocuğunuzun ilgilendiği veya merak ettiği bir konuyu temel alın.

Sesli okumanın yaşı yoktur, her yaş grubundaki çocuk için uygundur. Anlayıp anlamadığından kaygılanmadan yeni doğan bebeğinize, okumayı söktü artık benim okumama ihtiyacı yok diye düşünmeden ilkokul çağındaki çocuğunuza okuyabilirsiniz.

Sınıfta sesli okuma etkinliği genellikle öğretmen tarafından yapılır. Ancak bu iş veliler, diğer öğrenciler bu işi yapabileceğinize inanılan bir de yapabilir. Sınıfa sesli okuma yapması için veli davet etmek, okul çalışanları veya yöneticilerin bu etkinliğe katılması okumayı daha eğlenceli etkili yapacaktır. Ayrıca büyük sınıflar, küçük sınıflara sesli okuyabilir. Bu etkinlik için büyük sınıfların öğretmenleri organizasyon yapabilir. Öğrencilerden okumaları için kitap seçmelerini, okuma öncesi hazırlık yapmalarını, okuma sonrasında ise izlenimlerini yazmaları için öğrencilerini teşvik edebilirler.

Reklamlar